Kun huomenna on eläkkeen maksupäivä, niin varmuuden vuoksi jo tänään naputtelin kaikki arvonnassa voittaneet laskut koneelle. Tulevat näin varmimmin maksetuiksi. Eipä sitä pätäkkää sitten paljoa jäänytkään, mutta ainakin viikonlopun pärjää, ja saa bensaa ostettua, että kurssille pääsee.

On tää köyhän elämä tämmöstä kädestä suuhun elämistä. Onneksi tähänkin on jo tottunut, tätähän tämä on ollut aina siitä lähtien kun kotoa muutin. Ja se kaikki, mitä olen hankkinut, on sitten tasan omalla rahalla ostettu, ei ole vanhemmat auttaneet. Että siitä voi olla sen verran ylpeä.

Ulkona oltiin lasten kanssa pari tuntia kun tultiin kotiin. Lumityöt tein talon pihasta, vaikka tässä taloyhtiössä pitäisi huoltofirman tehdä ne tietysti. Mutta ei niillä varmaan ole kolankäytön peruskurssia käyty, kun ei mainittu työväline käsissä pysy. Ei sen puoleen, kyllä minä tykkään ruumiillista työtä tehdä, ja paremmin menee aikakin lasten kanssa pihalla, kun ei vaan seiso tumput suorina. Hyvän lumimäenkin tein lapsille, siinä viihtyi naapuritalon tyttökin. Saa nähdä, milloin alakerran kyttäävä mummo keksii hiekottaa lasten mäen?

Markon asiassa ei ole mitään edistystä tapahtunut, vaikka hän oli meillä yötäkin. Jotenkin nukkumaan käydessä tuntui, että parempi olisi ollut yksin, mutta enhän minä enää silloin sitä sanonut. Eikä se seura tietysti nukkuessa haitannutkaan. No, nyt on lapset kotona, enkä siis vieläkään nuku yksin. Kummallinen tuo yksinolemisen tarve minulla. Ehkä se nyt korostuu, kun päivät olen ihmisten kanssa tekemisissä. Kurssillakin se vieruskaveri höpöttää koko ajan ja kysyy neuvoa.

Tyttäreni Sohwi lähetti minulle kirjoittamansa sairauskertomuksen prologin. Minä lupasin lukea ja editoida sen. Hän haluaa julkaista kirjan sairaudestaan. Kunhan nyt saan lapset nukkumaan niin luen sen. Tiedän nimittäin että se on melkoisen rankkaa tekstiä ja saattaa aiheuttaa tunteenpurkauksia. Toivon niin kovasti, että Sohwi tulevaisuudessa pysyisi kunnossa eikä joutuisi enää sairaalaan. Noh, nyt viimeiset Uno-pelit ja sitten nukuttamaan lapsia!